_strona-opisowa

Śmigłowiec S-70i powstał jako odpowiedź firmy Sikorsky Aircraft Corporation na zapotrzebowanie Armii USA na nowy wielozadaniowy śmigłowiec transportu taktycznego (UTTAS). Oblot odbył się w grudniu 1974, a w grudniu 1976 został on wybrany (pokonując konkurentów z firm Bell i Boeing-Vertol) przez Armię USA, która nadała mu tymczasowe oznaczenie YUH-60A. Dostawa pierwszego śmigłowca (pod oznaczeniem UH-60A Black Hawk) nastąpiła w październiku 1978.

hawk1-min.jpg [38.27 KB]

Znakomicie sprawdził się jako śmigłowiec transportowy na polu walki między innymi w Iraku. Jest również używany do patrolowania (FLIR, radar poszukiwawczy w wersji morskiej), czy walki radioelektronicznej. W wersji uzbrojonej może być wyposażony w karabiny maszynowe, pociski rakietowe, niekierowane bądź kierowane, jak również torpedy (w wersji morskiej). W śmigłowcu wprowadzono wiele innowacyjnych rozwiązań technicznych, np. zawieszenie łopat wirnika nośnego na łożyskach elastomerowych czy kształt końcówek łopat (ze skosem).

Dwutysięczny egzemplarz wyprodukowano w roku 1994, a w roku 2001 liczba wyprodukowanych śmigłowców osiągnęła 2500. Obecnie ponad 4 000 wyprodukowanych śmigłowców, ponad 10 milionów wylatanych godzin, w służbie 32 państw. Wirnik nośny jest czterołopatowy. Główny element głowicy wirnika wykonany jest ze stopu tytanu. Do niego są mocowane m.in. elastomerowe łożyska łopat. Łopaty posiadają tytanowy dźwigar.

hawk2-min.jpg [21.26 KB]




Kabłub o konstrukcji metalowej, półskorupowej z wykorzystaniem elementów kompozytowych. Duża liczba luków i wzierników umożliwiających dostęp do poszczególnych elementów wyposażenia. Struktura kadłuba zaprojektowana jest tak, aby maksymalnie chronić osoby w niej przebywające m.in. w warunkach lądowania awaryjnego. W przedniej części kadłuba znajduje się kabina załogi z dwoma fotelami pilotów i drzwiami wejściowymi po obu stronach kadłuba. Za pilotami zajmuje miejsce centralnie trzeci członek załogi (technik pokładowy).

PZL Mielec jest uznanym producentem samolotów. Obecnie linia produkcyjna wyrobów własnej konstrukcji obejmuje samoloty:

  • M28 - samolot pasażerski i transportowy
  • M28B BRYZA - samolot patrolowy i ratownictwa morskiego
  • M18 DROMADER - samolot rolniczy i pożarniczy



Za kabiną pilotów znajduje się kabina transportowa. W wersji medycznej w kabinie tej mocuje się nosze z rannymi lub chorymi. Z obu stron kabiny transportowej znajdują się szerokie drzwi odsuwane do tyłu. Za kabiną transportową znajdują się zbiorniki paliwa. W dolnej części kadłuba znajduje się hak,na którym można podwiesić ładunek o masie do 3629 kg. W tylnej części śmigłowca kadłub przechodzi w belkę ogonową, która kończy się statecznikiem pionowym. Do statecznika pionowego jest mocowane śmigło ogonowe oraz statecznik poziomy.

Jeden do wielu funkcji

header-min.jpg [41.63 KB]

Internal / External Lift

Carry 4,080 kg/9,000 lbs. of supplies as an internal or external load. Sling load firefighting Bambi bucket or light vehicles from the cargo hook, then release to the ground from a hover.

Combat Assault

Protect your aircraft during armed assault missions with crew served door or window guns, and armored floors

MEDEVAC

Quickly replace troop seats with litters/stretchers to bring the wounded home. Sikorsky’s dedicated HH-60M MEDEVAC variant for the U.S. Army does this best.

Aerial Firefighting

Extinguish ground fires with a Bambi bucket from the cargo hook, or with a belly-mounted water tank.

 

image-33-min.jpg [30.91 KB]

 Sprawdź pozostałe wersje

image34-min.jpg [33.39 KB]

 Zobacz rozwiązania

 

 

 

NAGŁÓWEK 1 NAGŁÓWEK 2 NAGŁÓWEK 3 NAGŁÓWEK4
Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas
Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas




sABH-360.gif [17.11 MB]\