![hawk1-min.jpg [38.27 KB]](https://pzlmielec.pl/storage/image/core_files/2021/1/12/dfd164598a5e1e33dbe1058800513036/jpg/pzl/preview/hawk1-min.jpg)
Znakomicie sprawdził się jako śmigłowiec transportowy na polu walki między innymi w Iraku. Jest również używany do patrolowania (FLIR, radar poszukiwawczy w wersji morskiej), czy walki radioelektronicznej. W wersji uzbrojonej może być wyposażony w karabiny maszynowe, pociski rakietowe, niekierowane bądź kierowane, jak również torpedy (w wersji morskiej). W śmigłowcu wprowadzono wiele innowacyjnych rozwiązań technicznych, np. zawieszenie łopat wirnika nośnego na łożyskach elastomerowych czy kształt końcówek łopat (ze skosem).
Dwutysięczny egzemplarz wyprodukowano w roku 1994, a w roku 2001 liczba wyprodukowanych śmigłowców osiągnęła 2500. Obecnie ponad 4 000 wyprodukowanych śmigłowców, ponad 10 milionów wylatanych godzin, w służbie 32 państw. Wirnik nośny jest czterołopatowy. Główny element głowicy wirnika wykonany jest ze stopu tytanu. Do niego są mocowane m.in. elastomerowe łożyska łopat. Łopaty posiadają tytanowy dźwigar.
![hawk2-min.jpg [21.26 KB]](https://pzlmielec.pl/storage/image/core_files/2021/1/12/29a12eb4da901d1e2ac274fe760d0a66/jpg/pzl/preview/hawk2-min.jpg)
Kabłub o konstrukcji metalowej, półskorupowej z wykorzystaniem elementów kompozytowych. Duża liczba luków i wzierników umożliwiających dostęp do poszczególnych elementów wyposażenia. Struktura kadłuba zaprojektowana jest tak, aby maksymalnie chronić osoby w niej przebywające m.in. w warunkach lądowania awaryjnego. W przedniej części kadłuba znajduje się kabina załogi z dwoma fotelami pilotów i drzwiami wejściowymi po obu stronach kadłuba. Za pilotami zajmuje miejsce centralnie trzeci członek załogi (technik pokładowy).
PZL Mielec jest uznanym producentem samolotów. Obecnie linia produkcyjna wyrobów własnej konstrukcji obejmuje samoloty:
- M28 - samolot pasażerski i transportowy
- M28B BRYZA - samolot patrolowy i ratownictwa morskiego
- M18 DROMADER - samolot rolniczy i pożarniczy
Za kabiną pilotów znajduje się kabina transportowa. W wersji medycznej w kabinie tej mocuje się nosze z rannymi lub chorymi. Z obu stron kabiny transportowej znajdują się szerokie drzwi odsuwane do tyłu. Za kabiną transportową znajdują się zbiorniki paliwa. W dolnej części kadłuba znajduje się hak,na którym można podwiesić ładunek o masie do 3629 kg. W tylnej części śmigłowca kadłub przechodzi w belkę ogonową, która kończy się statecznikiem pionowym. Do statecznika pionowego jest mocowane śmigło ogonowe oraz statecznik poziomy.
Jeden do wielu funkcji
![header-min.jpg [41.63 KB]](https://pzlmielec.pl/storage/image/core_files/2021/1/11/70bb9db82ba8bcb59ecb24cd5d0b0ee1/jpg/pzl/preview/header-min.jpg)
Internal / External Lift
Carry 4,080 kg/9,000 lbs. of supplies as an internal or external load. Sling load firefighting Bambi bucket or light vehicles from the cargo hook, then release to the ground from a hover.

Combat Assault
Protect your aircraft during armed assault missions with crew served door or window guns, and armored floors

MEDEVAC
Quickly replace troop seats with litters/stretchers to bring the wounded home. Sikorsky’s dedicated HH-60M MEDEVAC variant for the U.S. Army does this best.

Aerial Firefighting
Extinguish ground fires with a Bambi bucket from the cargo hook, or with a belly-mounted water tank.
![image-33-min.jpg [30.91 KB]](https://pzlmielec.pl/storage/image/core_files/2021/1/13/bfbe59e802d748e8cd48398935bfe623/jpg/pzl/preview/image-33-min.jpg)
Sprawdź pozostałe wersje
![image34-min.jpg [33.39 KB]](https://pzlmielec.pl/storage/image/core_files/2021/1/13/490a383f0ee837312695900bf968eb06/jpg/pzl/preview/image34-min.jpg)
Zobacz rozwiązania
NAGŁÓWEK 1 | NAGŁÓWEK 2 | NAGŁÓWEK 3 | NAGŁÓWEK4 |
---|---|---|---|
Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas | Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas | Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas | Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas |
Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas | Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas | Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas | Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas |
s\