S70i.png

S-70 Black Hawk

GDY WAŻNA JEST WSZECHSTRONNOŚĆ I PRZETRWANIE

Śmigłowiec S-70 powstał jako odpowiedź firmy Sikorsky Aircraft Corporation na zapotrzebowanie Armii USA na nowy wielozadaniowy śmigłowiec transportu taktycznego (UTTAS). Oblot odbył się w grudniu 1974, a w grudniu 1976 został on wybrany przez Armię USA, która nadała mu tymczasowe oznaczenie YUH-60A. Dostawa pierwszego śmigłowca (pod oznaczeniem UH-60A Black Hawk) nastąpiła w październiku 1978.

Śmigłowiec połączył w sobie doskonałe osiągi i dużą przydatność eksploatacyjną, czego dowodem są różne jego wersje, zarówno lądowe, jak i morskie. Swoje wysokie walory eksploatacyjne potwierdził w różnych warunkach klimatycznych. Jest używany do transportu oddziałów, zaopatrzenia oraz transportu rannych. Znakomicie sprawdził się jako śmigłowiec transportowy na polu walki między innymi w Iraku. Jest również używany  do patrolowania (FLIR, radar poszukiwawczy w wersji morskiej), czy walki radioelektronicznej. W wersji uzbrojonej może być wyposażony w karabiny maszynowe, pociski rakietowe, niekierowane bądź kierowane, jak również torpedy (w wersji morskiej).

Obecnie ponad 5 000 wyprodukowanych śmigłowców, ponad 15 milionów wylatanych godzin, w służbie 44 państw, sprawdziły się w najtrudniejszych warunkach i wyróżniają się bardzo wysokim, ponad 85% współczynnikiem gotowości operacyjnej w warunkach bojowych.

S-70 BLACK HAWK jest produkowanym tylko w Polsce eksportowym wariantem śmigłowca UH-60M BLACK HAWK. Od 2010 roku PZL Mielec dostarczyły 108 sztuk w różnej konfiguracji dla klientów z 11 państw.

Charakterystyka ogólna S-70i Black Hawk

Charakterystyka ogólna

Śmigłowce Black Hawk zostały stworzone do operowania w warunkach bojowych. Wytrzymały, wszechstronny i zawsze gotowy do akcji.

Śmigłowiec dowiódł, że jest obecnie platformą najbardziej niezawodną, najbezpieczniejszą i oferującą najlepsze osiągi. Dojrzałość projektu w powiązaniu z nowoczesnymi rozwiązaniami, takimi jak w pełni zintegrowany szklany kokpit, kompozytowe łopaty wirnik, systemy automatycznej kontroli lotu, sprzężone urządzenia wskazujące ścieżkę lotu czy też aktywne systemy kontroli wibracji sprawiają, że S-70 to najlepsze rozwiązanie w swojej klasie. Podwójny system GPS/INS z mapą cyfrową umożliwia precyzyjną nawigację nawet w najtrudniejszych warunkach taktycznych.

Struktura kadłuba zaprojektowana jest tak, aby maksymalnie chronić osoby w niej przebywające m.in. w warunkach lądowania awaryjnego. W dolnej części kadłuba znajduje się hak, na którym można podwiesić ładunek o masie do 4, 082 kg. W tylnej części śmigłowca kadłub przechodzi w belkę ogonową, która kończy się statecznikiem pionowym. Do statecznika pionowego jest mocowane śmigło ogonowe oraz statecznik poziomy.

Śmigłowiec S-70 BLACK HAWK zaprojektowany z myślą o wymaganiach wojskowych, które są bardziej rygorystyczne niż standardy cywilne daje dużo więcej możliwości i bezpieczeństwa podczas wykorzystywania go w misjach cywilnych (poszukiwawczych i ratowniczych), zapewniając odporność typową dla śmigłowców wykorzystywanych na polu bitwy.

Charakterystyka ogólna

Najważniejsze parametry decydujące o przeżywalności i niezawodności S-70, to:

  • zwielokrotnione układy elektryczne, hydrauliczne oraz systemy sterowania lotem,
  • zwiększona moc silników GE T701D, a także szerokie łopaty wirników zapewniają bezpieczeństwo lotu przy transporcie 13 żołnierzy i ich sprzętu. Łopaty wirnika wytrzymałe na przestrzelenia pociskami 23mm,
  • elementy sterujące, piasta i system transmisji napędu odporny na uszkodzenia balistyczne,
  • opancerzone fotele pilotów oraz opcja na zasłonki pancerne boków foteli pilotów, jak i samej kabiny transportowej – podłoga i boki,
  • odrzucane drzwi kabiny pilotów oraz okna drzwi kabiny transportowej,
  • podwozie pochłaniające energię twardego lądowania/zderzenia 11,9 m/s oraz fotele pilotów i żołnierzy z tym samym rozwiązaniem,
  • zwielokrotnione i odporne na awarie elementy sterowania wirnikiem ogonowym,
  • górna część kabiny transportowej zachowuje swój kształt przy wysokich przeciążeniach,
  • doskonała zdolność do lotu na jednym silniku,
  • elementy o dużym ciężarze nie przemieszczają się przy przeciążeniach 20/20/18G,
  • tylne koło chroni wirnik ogonowy w przypadku twardego, jak i awaryjnego lądowania,
  • odporne na zderzenie z ziemią zbiorniki paliwa,
  • struktura kesonu podłogi pochłaniająca energię twardego, jak i awaryjnego lądowania,
  • osłona kokpitu, jak i struktura odporna na wykruszenia przy trafieniu pociskiem,
  • oświetlenie do lotów w szyku z użyciem gogli NVG używane przy grupowej/zespołowej realizacji zadań taktycznych,
  • śmigłowiec przystosowany do obsługi w warunkach polowych,
  • możliwość stosowanie różnego rodzaju podwieszeń na zewnętrznych „skrzydełkach” – uzbrojenie bądź zbiorniki paliwa.

Jeden śmigłowiec, wiele misji

Zasób 54@6x.png [7.04 KB]

WERSJA UZBROJONA, WSPARCIE POLA WALKI 

Bezpośrednie wsparcie lotnicze z bardzo dokładnymi systemami celowniczymi. Różnorodność konfiguracji uzbrojenia i zapasu paliwa.

Zasób 43@6x.png [5.29 KB]

EWAKUACJA POSZKODOWANYCH, POMOC MEDYCZNA

Na pokład śmigłowca w wersji MEDEVAC można przyjąć 6 poszkodowanych na noszach. Dodatkowo, wnętrze śmigłowca  wyposażone jest w pokładowe urządzenia do podawania tlenu.

Zasób 57@6x.png [6.77 KB]

TRANSPORT VIP

Wersja, której zaufało 11 państw. Ochrona dla dygnitarzy. 

Odporność klasy bojowej na uszkodzenia od ostrzału i kolizji z ziemią. Trwałość nawet w trudnych warunkach lotu przy maksymalnym komforcie i wysokiej jakości wyposażenia kabiny pasażerskiej.

Zasób 73@6x.png [7.40 KB]

OCHRONA GRANIC

Śmigłowiec w tej wersji wykorzystywany jest do działań obserwacyjno-rozpoznawczych mających na celu między innymi przeciwdziałanie nielegalnej migracji czy ochronę granic państwa. 

Wykorzystaj moc systemu zobrazowania elektrooptycznego EO/IR podczas misji zwiadowczych.

Zasób 69@6x.png [5.80 KB]

DZIAŁANIA RATOWNICZE
I POSZUKIWAWCZE

Najbardziej sprawdzona platforma do wykonywania misji SAR. Podstawowym zadaniem śmigłowców do zadań poszukiwawczo-ratowniczych jest prowadzenie dziennych lub nocnych operacji nad terenami przeciwnika celem podjęcia członków załóg zestrzelonych statków powietrznych lub żołnierzy pozostawionych na polu walki. 

Zasób 69@6x.png [5.80 KB]

ZAPOBIEGANIE
I ZWALCZANIE POŻARÓW

Śmigłowiec w wersji Firehawk pozwala skutecznie walczyć z pożarami lasów i reagować w nagłych wypadkach.

Zbiornik na wodę o pojemności ponad 3 tys. litrów, napełniany w 60 sekund, gwarantuje realizację misji poszukiwawczo-ratowniczych. 

Zasób 62@6x.png [4.68 KB]

TRANSPORT ŁADUNKÓW ZEWNĘTRZNYCH

Wyposażony w dolny hak ładunkowy, zawsze gotowy do błyskawicznego podczepienia ładunku o masie 4,080 kg.

Zasób 66@6x.png [6.11 KB]

WERSJA BOJOWO – WIELOZADANIOWA

Black Hawk jest sprawdzonym, najlepszym w swojej klasie śmigłowcem wielozadaniowym. Dodając do tego wysoką skuteczność bojową, możemy szybko skonfigurować flotę na potrzeby szeregu misji wojskowych i humanitarnych. 

 

 

Charakterystyka S-70 BLACK HAWK

0.png
Obróć model

Dowiedz się więcej o możliwych konfiguracjach śmigłowca S-70 Black Hawk

Zobacz więcej

Blok - tekst - zdjęcia - link BLACK HAWK

Dane techniczne

czytaj więcej

Multimedia

czytaj więcej

Wsparcie posprzedażne

czytaj więcej

Aktualności

PZL Mielec zakontraktował dostawę dodatkowego śmigłowca do Rumunii

Departament Sytuacji Nadzwyczajnych w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych Rumunii podpisał z PZL Mielec kontrakt na zakup dodatk...

czytaj więcej o: PZL Mielec zakontraktował dostawę dodatkowego śmigłowca do Rumunii
Wyprodukowany w Mielcu śmigłowiec Black Hawk w ćwiczeniach medycznych NATO

Śmigłowiec Black Hawk z floty rumuńskiego Generalnego Inspektoratu Lotnictwa (IGAv) uczestniczył na Węgrzech w wojskowych ćwi...

czytaj więcej o: Wyprodukowany w Mielcu śmigłowiec Black Hawk w ćwiczeniach medycznych NATO
PZL Mielec dostarczyły setny śmigłowiec Black Hawk

Polskie Zakłady Lotnicze pod koniec listopada dostarczyły setny śmigłowiec Black Hawk. Maszyna ta służy Siłom Zbrojnym RP.

czytaj więcej o: PZL Mielec dostarczyły setny śmigłowiec Black Hawk
PZL Mielec dostarczył do Rumunii pierwsze śmigłowce Sikorsky S-70 Black Hawk

PZL Mielec, spółka należąca do Lockheed Martin, dostarczyła rumuńskiemu Ministerstwu Spraw Wewnętrznych pierwsze cztery wielo...

czytaj więcej o: PZL Mielec dostarczył do Rumunii pierwsze śmigłowce Sikorsky S-70 Black Hawk

Skontaktuj się

 

Dyrektor Sprzedaży i Programów
Piotr NIEDBAŁA
piotr.niedbala@global.lmco.com

 

 

Kierownik Biura Rozwoju Biznesu
Tomasz KIEĆ
tomasz.kiec@global.lmco.com