Charakterystyka ogólna S-70i Black Hawk
Śmigłowce Black Hawk zostały stworzone do operowania w warunkach bojowych. Wytrzymały, wszechstronny i zawsze gotowy do akcji.
Śmigłowiec dowiódł, że jest obecnie platformą najbardziej niezawodną, najbezpieczniejszą i oferującą najlepsze osiągi. Dojrzałość projektu w powiązaniu z nowoczesnymi rozwiązaniami, takimi jak w pełni zintegrowany szklany kokpit, kompozytowe łopaty wirnik, systemy automatycznej kontroli lotu, sprzężone urządzenia wskazujące ścieżkę lotu czy też aktywne systemy kontroli wibracji sprawiają, że S-70 to najlepsze rozwiązanie w swojej klasie. Podwójny system GPS/INS z mapą cyfrową umożliwia precyzyjną nawigację nawet w najtrudniejszych warunkach taktycznych.
Struktura kadłuba zaprojektowana jest tak, aby maksymalnie chronić osoby w niej przebywające m.in. w warunkach lądowania awaryjnego. W dolnej części kadłuba znajduje się hak, na którym można podwiesić ładunek o masie do 4, 082 kg. W tylnej części śmigłowca kadłub przechodzi w belkę ogonową, która kończy się statecznikiem pionowym. Do statecznika pionowego jest mocowane śmigło ogonowe oraz statecznik poziomy.
Śmigłowiec S-70 BLACK HAWK zaprojektowany z myślą o wymaganiach wojskowych, które są bardziej rygorystyczne niż standardy cywilne daje dużo więcej możliwości i bezpieczeństwa podczas wykorzystywania go w misjach cywilnych (poszukiwawczych i ratowniczych), zapewniając odporność typową dla śmigłowców wykorzystywanych na polu bitwy.
Najważniejsze parametry decydujące o przeżywalności i niezawodności S-70, to:
- zwielokrotnione układy elektryczne, hydrauliczne oraz systemy sterowania lotem,
- zwiększona moc silników GE T701D, a także szerokie łopaty wirników zapewniają bezpieczeństwo lotu przy transporcie 13 żołnierzy i ich sprzętu. Łopaty wirnika wytrzymałe na przestrzelenia pociskami 23mm,
- elementy sterujące, piasta i system transmisji napędu odporny na uszkodzenia balistyczne,
- opancerzone fotele pilotów oraz opcja na zasłonki pancerne boków foteli pilotów, jak i samej kabiny transportowej – podłoga i boki,
- odrzucane drzwi kabiny pilotów oraz okna drzwi kabiny transportowej,
- podwozie pochłaniające energię twardego lądowania/zderzenia 11,9 m/s oraz fotele pilotów i żołnierzy z tym samym rozwiązaniem,
- zwielokrotnione i odporne na awarie elementy sterowania wirnikiem ogonowym,
- górna część kabiny transportowej zachowuje swój kształt przy wysokich przeciążeniach,
- doskonała zdolność do lotu na jednym silniku,
- elementy o dużym ciężarze nie przemieszczają się przy przeciążeniach 20/20/18G,
- tylne koło chroni wirnik ogonowy w przypadku twardego, jak i awaryjnego lądowania,
- odporne na zderzenie z ziemią zbiorniki paliwa,
- struktura kesonu podłogi pochłaniająca energię twardego, jak i awaryjnego lądowania,
- osłona kokpitu, jak i struktura odporna na wykruszenia przy trafieniu pociskiem,
- oświetlenie do lotów w szyku z użyciem gogli NVG używane przy grupowej/zespołowej realizacji zadań taktycznych,
- śmigłowiec przystosowany do obsługi w warunkach polowych,
- możliwość stosowanie różnego rodzaju podwieszeń na zewnętrznych „skrzydełkach” – uzbrojenie bądź zbiorniki paliwa.