Dane techniczne

DANE TECHNICZNE

 

Średnica wirnika nośnego
16,36 m

Średnica śmigła ogonowego

3,35 m

Długość z pracującym wirnikiem

19,76 m

Napęd (2 silniki turbinowe)

T700-GE-701D z kontrolerem D

Maksymalna moc chwilowa 2,5 min. (OEI) 2,000 KM / 1,471 kW
Masa pustego śmigłowca 11,853 lb. / 5,376 kg

Maksymalna masa startowa

22,000 lb. / 9,979 kg

Maksymalna prędkość wznoszenia  

10.26 m/s
Maksymalna prędkość nieprzekraczalna (Vne) 357 km/h

Maksymalna prędkość przelotowa

296 km/h
 

Zasięg bez dodatkowych zbiorników paliwa

(zależy od wersji śmigłowca)

578 km

Zasięg z dodatkowymi zbiornikami paliwa

(zależy od wersji śmigłowca)

2300 km

lub 2220 km
lub 2150 km
Konfiguracja użytkowa

2 pilotów, 2 członków załogi w kabinie oraz 12 żołnierzy

Pojemność głównych zbiorników paliwa 360 gal / 1,362 l
Pojemność dodatkowych zewnętrznych zbiorników paliwa  4x200 gal / 3,028 l

 

gabaryty.jpg [90.57 KB]

 

 

KONSTRUKCJA WOJSKOWA

Śmigłowiec stworzony do operowania w ciężkich warunkach bojowych. Kołowe podwozie ogonowe zwiększa bezpieczeństwo podczas lądowania z ostro zadartym nosem, a także zwrotność podczas kołowania.

Podwozie kołowe z goleniami amortyzacyjnymi w układzie klasycznym, umożliwiające lądowanie na podłożu nieutwardzonym i pochyłym:

  • podwozie absorbuje energię uderzenia podczas twardego lądowania i wypadków, chroniąc ludzi i ładunek w maszynie przed znacznymi przeciążeniami,
  • podwozie wytrzymuje przyziemienie z prędkością do 30 ft/s (9,1m/s), przy prędkości maszyny rzędu 38 ft/s (11.5 m/s) – to margines bezpieczeństwa 5-krotnie większy niż w cywilnych statkach powietrznych,
  • podwozie umożliwia również start i lądowanie w terenie o znacznym nachyleniu, a także operowanie z nawierzchni nieutwardzonych.

 

bh.jpg [69.65 KB]

 

 

MOŻLIWOŚĆ TRANSPORTU LOTNICZEGO

Łatwość transportu statkami powietrznymi i przechowywania. Gotowość do lotu w niecałe 4 godziny po rozładunku.

Główne cechy to:

  • składane łopaty wirnika,
  • składana belka ogonowa,
  • składane usterzenie ogonowe, 
  • podwozie z przyklękiem.

 

 

 

KLUCZOWE CECHY ŚMIGŁOWCA BLACK HAWK

Potrójna redundancja systemów hydraulicznych i elektrycznych.

Podwozie pochłaniające energię „twardego lądowania” oraz umożliwiające lądowanie w terenie przygodnym o nachyleniu do 15 stopni (w porównaniu z wymogami cywilnymi dotyczącymi lądowań ze spadkiem do 7 stopni).

Szybka rekonfiguracja dla wielu misji, obejmująca też fotele, które można zainstalować lub usunąć w ciągu 2 minut.

Jednoczesny rozruch obu silników pozwala na skrócenie sekwencji startu w sytuacjach awaryjnych.

Śmigłowiec S-70 BLACK HAWK został zaprojektowany do obsługi bez specjalnych narzędzi w warunkach surowej eksploatacji środowiska.

System chroniący przed kolizją z liniami napowietrznymi (WSPS).

Odporne na zderzenia, samouszczelniające się zbiorniki paliwa i system zasysania paliwa zwiększają bezpieczeństwo pasażerów.

Łopaty wirnika głównego i ogonowego z tolerancją balistyczną zapewniają dodatkowe bezpieczeństwo w przypadku uderzenia w przypadkowe przedmioty.

W kokpicie śmigłowiec S-70 BLACK HAWK ma cztery wielofunkcyjne kolorowe wyświetlacze ciekłokrystaliczne do prezentacji parametrów lotu, parametrów pracy silników i układu napędowego, wyświetlania informacji o awariach i niesprawnościach systemów, prezentacji obrazu z innych podsystemów nawigacyjnych i obserwacyjnych oraz mapy cyfrowej.

Zdublowany system zarządzania lotem z dostępem do sterowania systemami nawigacyjnymi oraz komunikacji radiowej w zakresie fal HF, VHF, UHF. System nawigacji i komunikacji zawiera platformy inercyjne z wbudowanym GPS (EGI), radiostację szerokopasmową, radiostację krótkofalową z możliwością wysyłania wiadomości tekstowych.

 

OPCJE WYPOSAŻENIA ŚMIGŁOWCA W ZALEŻNOŚCI OD MISJI:

  • Podwozie o wyższych goleniach
  • Hak do podwieszania ładunków
  • Zewnętrzna wciągarka elektryczna
  • Zbiornik wody gaśniczej 3785 litrów
  • Kabina dostosowana pod ratownictwo medyczne
  • System do przewozu sanitarnego trzech pacjentów na noszach
  • Filtr wlotu powietrza paliwa
  • System łączności satelitarnej SATCOM
  • Szperacz wysokiej mocy
  • Hamulec wirnika
  • System zobrazowania EO/IR
  • System pokładowego oświetlenia awaryjnego
  • System klimatyzacji
  • Łączność bezprzewodowa
  • System mapy dynamicznej
  • Radiołączność cywilna i ratownicza
  • System planowania misji
  • Radar pogodowy z kolorowym wyświetlaczem