DANE TECHNICZNE
Średnica wirnika nośnego
|
16,36 m
|
Średnica śmigła ogonowego |
3,35 m |
Długość z pracującym wirnikiem |
19,76 m |
Napęd (2 silniki turbinowe) |
T700-GE-701D z kontrolerem D |
Maksymalna moc chwilowa 2,5 min. (OEI) | 2,000 KM / 1,471 kW |
Masa pustego śmigłowca | 11,853 lb. / 5,376 kg |
Maksymalna masa startowa |
22,000 lb. / 9,979 kg |
Maksymalna prędkość wznoszenia |
10.26 m/s
|
Maksymalna prędkość nieprzekraczalna (Vne) | 357 km/h |
Maksymalna prędkość przelotowa |
296 km/h
|
Zasięg bez dodatkowych zbiorników paliwa (zależy od wersji śmigłowca) |
578 km |
Zasięg z dodatkowymi zbiornikami paliwa (zależy od wersji śmigłowca) |
2300 km lub 2220 km
lub 2150 km
|
Konfiguracja użytkowa |
2 pilotów, 2 członków załogi w kabinie oraz 12 żołnierzy |
Pojemność głównych zbiorników paliwa | 360 gal / 1,362 l |
Pojemność dodatkowych zewnętrznych zbiorników paliwa | 4x200 gal / 3,028 l |
KONSTRUKCJA WOJSKOWA
Śmigłowiec stworzony do operowania w ciężkich warunkach bojowych. Kołowe podwozie ogonowe zwiększa bezpieczeństwo podczas lądowania z ostro zadartym nosem, a także zwrotność podczas kołowania.
Podwozie kołowe z goleniami amortyzacyjnymi w układzie klasycznym, umożliwiające lądowanie na podłożu nieutwardzonym i pochyłym:
- podwozie absorbuje energię uderzenia podczas twardego lądowania i wypadków, chroniąc ludzi i ładunek w maszynie przed znacznymi przeciążeniami,
- podwozie wytrzymuje przyziemienie z prędkością do 30 ft/s (9,1m/s), przy prędkości maszyny rzędu 38 ft/s (11.5 m/s) – to margines bezpieczeństwa 5-krotnie większy niż w cywilnych statkach powietrznych,
- podwozie umożliwia również start i lądowanie w terenie o znacznym nachyleniu, a także operowanie z nawierzchni nieutwardzonych.
MOŻLIWOŚĆ TRANSPORTU LOTNICZEGO
Łatwość transportu statkami powietrznymi i przechowywania. Gotowość do lotu w niecałe 4 godziny po rozładunku.
Główne cechy to:
- składane łopaty wirnika,
- składana belka ogonowa,
- składane usterzenie ogonowe,
- podwozie z przyklękiem.
KLUCZOWE CECHY ŚMIGŁOWCA BLACK HAWK
Potrójna redundancja systemów hydraulicznych i elektrycznych. |
Podwozie pochłaniające energię „twardego lądowania” oraz umożliwiające lądowanie w terenie przygodnym o nachyleniu do 15 stopni (w porównaniu z wymogami cywilnymi dotyczącymi lądowań ze spadkiem do 7 stopni). |
Szybka rekonfiguracja dla wielu misji, obejmująca też fotele, które można zainstalować lub usunąć w ciągu 2 minut. |
Jednoczesny rozruch obu silników pozwala na skrócenie sekwencji startu w sytuacjach awaryjnych. |
Śmigłowiec S-70 BLACK HAWK został zaprojektowany do obsługi bez specjalnych narzędzi w warunkach surowej eksploatacji środowiska. |
System chroniący przed kolizją z liniami napowietrznymi (WSPS). |
Odporne na zderzenia, samouszczelniające się zbiorniki paliwa i system zasysania paliwa zwiększają bezpieczeństwo pasażerów. |
Łopaty wirnika głównego i ogonowego z tolerancją balistyczną zapewniają dodatkowe bezpieczeństwo w przypadku uderzenia w przypadkowe przedmioty. |
W kokpicie śmigłowiec S-70 BLACK HAWK ma cztery wielofunkcyjne kolorowe wyświetlacze ciekłokrystaliczne do prezentacji parametrów lotu, parametrów pracy silników i układu napędowego, wyświetlania informacji o awariach i niesprawnościach systemów, prezentacji obrazu z innych podsystemów nawigacyjnych i obserwacyjnych oraz mapy cyfrowej. |
Zdublowany system zarządzania lotem z dostępem do sterowania systemami nawigacyjnymi oraz komunikacji radiowej w zakresie fal HF, VHF, UHF. System nawigacji i komunikacji zawiera platformy inercyjne z wbudowanym GPS (EGI), radiostację szerokopasmową, radiostację krótkofalową z możliwością wysyłania wiadomości tekstowych. |
OPCJE WYPOSAŻENIA ŚMIGŁOWCA W ZALEŻNOŚCI OD MISJI:
- Podwozie o wyższych goleniach
- Hak do podwieszania ładunków
- Zewnętrzna wciągarka elektryczna
- Zbiornik wody gaśniczej 3785 litrów
- Kabina dostosowana pod ratownictwo medyczne
- System do przewozu sanitarnego trzech pacjentów na noszach
- Filtr wlotu powietrza paliwa
- System łączności satelitarnej SATCOM
- Szperacz wysokiej mocy
- Hamulec wirnika
- System zobrazowania EO/IR
- System pokładowego oświetlenia awaryjnego
- System klimatyzacji
- Łączność bezprzewodowa
- System mapy dynamicznej
- Radiołączność cywilna i ratownicza
- System planowania misji
- Radar pogodowy z kolorowym wyświetlaczem