PODSTAWOWE DANE
Rozpiętość skrzydeł | 22,30 |
Długość kadłuba całkowita (z wysięgnikiem magnetometru oraz owiewką głowicy FLIR) | 16,04m |
Napęd | Dwa silniki turbośmigłowe z pięciołopatowym śmigłem Hartzell oraz rewersem ciągu. |
Moc silników | 705KW (960KM) |
Maksymalna masa startowa | 7500 kg |
Maksymalna masa do lądowania | 7500 kg |
Masa pustego samolotu bez tratw | 5415 kg |
Osiągi samolotu w warunkach ISA z maksymalnym ciężarem startowym
Minimalna długość startu | 570m (rozbiegu 440m) |
Minimalna długość lądowania | 750m (dobiegu 330 m) |
Minimalna prędkość lotu | 165 km/h |
Maksymalna prędkość eksploatacyjna | 350 km/h |
Prędkość przeciągnięcia | 120km/h |
Prędkość wznoszenia | 9 m/s |
Maksymalna wysokość lotu | 6000m (z maskami tlenowymi) |
Maksymalny zasięg na wysokości 3000m (długotrwałość lotu) - z nawigacyjnym zapasem paliwa na 45 min lotu - bez nawigacyjnego zapasu paliwa |
1220 km (4 godz. 10 minut) 1400 km (4 godz. 50 minut) |
Załoga | 6 osób (2 pilotów, mechanik pokładowy, 3 operatorów) |
Wyposażenie radiowo nawigacyjne Honewell / Bendix King
- System nawigacji obszarowej
- Odbiornik nawigacji satelitarnej GPS
- Radiodalmierz DME
- Radar pogodowy
- Rdaiokompas
- Platforma AHRS
- Układ kursowy Nr 2
- Transponder IFF
- Radiowysokościomierz
- Odbiornik markera
- Dwie radiostacje
- Dwa interkomy
- System autopilota
- Rejestrator parametrów lotu
- Rejestrator głosu
Wyposażenie specjalne
- Wielofunkcyjny radar patrolowy SAR
- Kamera termowizyjna FLIR
- System radionamiernika
- System transmisji danych (DATA LINK)
- System hydroakustyczny z wyrzutnikiem sonoboji
- System magnetometryczny
- System obrony biernej ESM
ZESPÓŁ NAPĘDOWY
Wyposażony jest w dwa silniki turbośmigłowe różnego rodzaju w zależności od wersji samolotu:
- TWD-10B, trzyłopatowe śmigła AW24AN,
- Silniki PZL-10S (5-cio łopatowe śmigła firmy Hartzell),
- Silniki PT6A-65B (5-cio łopatowe śmigła firmy Hartzell).
Podstawowe parametry silnika TWD-10B oraz PZL-10S:
- typ silnika - turbośmigłowy ze swobodną turbiną i wysuniętym reduktorem śmigła,
- moc startowa na wale śmigła 960 KM (705 kW),
- moc nominalna na wale śmigła 780 KM (574 kW),
- warunki eksploatacji - temperatura otoczenia -50°C ÷ 40°C.
Podstawowe parametry silnika PT6A-65B:
- typ silnika - turbośmigłowy ze swobodną turbiną,
- moc startowa na wale śmigła 1100 KM (809 kW),
- moc nominalna na wale śmigła 1100 KM (809 kW),
- warunki eksploatacji - temperatura otoczenia -50°C ÷ 50°C.
Podstawowe parametry śmigła firmy Hartzell:
- typ śmigła - ze zmiennym skokiem, przestawiane w chorągiewkę i na rewers,
- ilość łopat - 5,
- średnica - 2,8 m.
WYPOSAŻENIE RADIOWO-NAWIGACYJNE
Wyposażenie firmy Bendix/King, umożliwia jego eksploatację wg wymagań VFR i IFR w dzień i w nocy w każdych warunkach atmosferycznych.
INSTALACJA PALIWOWA
Zbiorniki paliwa, wraz z dwiema pompami paliwowymi zasilającymi w każdym zbiorniku oraz dajnikami paliwomierzy znajdują się w obu skrzydłach doczepnych oraz w centropłacie.
Całkowita pojemność instalacji paliwowej wynosi 1960 litrów (516 US gal). Zbiorniki w skrzydłach doczepnych i zbiorniki w centropłacie mogą być napełniane przez wlewy lub ciśnieniowo (centralnie). Instalacja ciśnieniowego napełniania posiada podwójny system zabezpieczenia przez przepełnieniem zbiorników, z możliwością ręcznego sterowania stopnia napełniania zbiorników.
Historia samolotów rodziny M28 Bryza w polskich siłach zbrojnych rozpoczęła się w lipcu 1984 roku, kiedy to w WSK PZL Mielec wykonano pierwszy oblot samolotu AN-28. Po niespełna pięciu miesiącach od tego wydarzenia pierwszy samolot AN-28 wszedł do eksploatacji i rozpoczęła się jego produkcja seryjna w głównej mierze kierowana do Związku Radzieckiego. Produkcja nie ominęła również rodzimego Odbiorcy, a pierwsze dwa samoloty transportowe trafiły w 1988 roku do Polskiej Armii, dokładniej do Marynarki Wojennej. Następnym krokiem było gruntowne zmodernizowanie wersji podstawowej samolotu AN-28 wskutek czego powstały samoloty M28B Bryza aktualnie jako M28B 1R (wersja Rozpoznawcza) wyposażona w radar patrolowy ARS-400 oraz system łączności taktycznej ŁS-10 Łeba produkcji PIT. Samoloty te do dziś służą Lotnictwu Marynarki Wojennej do patrolowania polskiej granicy morskiej.