Opracowanie technologii double in-situ AFP z wykorzystaniem węglowych kompozytów termoplastycznych

22 kwietnia 2025
Głównym celem badawczym projektu jest opracowanie technologii wytwarzania pokrycia wraz z jego połączeniem z elementami usztywniającymi z termoplastycznych kompozytów węglowych na osnowie PEEK w jednooperacyjnym, zrobotyzowanym procesie.

Obraz1.jpg [40.29 KB]

Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o.
w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki
przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej, realizują projekt

FENG.01.01-IP.01-A051/23: Opracowanie technologii double in-situ AFP z wykorzystaniem węglowych kompozytów termoplastycznych na przykładzie elementu usterzenia statku powietrznego.

Termin realizacji: 1 stycznia 2024 – 31 grudnia 2025

Wartość projektu: 3 585 389,01 PLN
Wydatki kwalifikowane: 2 664 872,00 PLN
Wkład Funduszy Europejskich (dofinansowanie): 1 636 399,35 PLN

Cel projektu: Głównym celem badawczym projektu jest opracowanie technologii wytwarzania pokrycia wraz z jego połączeniem z elementami usztywniającymi z termoplastycznych kompozytów węglowych na osnowie PEEK w jednooperacyjnym, zrobotyzowanym procesie. Podejście to zostało nazwane double in-situ AFP. Demonstratorem tej technologii będzie element poziomego usterzenia statku powietrznego (porycie z usztywnieniami) jako element reprezentatywny struktury lotniczej. Technologia ta znacząco zmniejszy pracochłonność związaną z wytwarzaniem i montażem struktur w porównaniu do aktualnych metod. Dodatkowo, technologia doble in-situ AFP wsparta będzie technologią termoformowania kompozytów termoplastycznych na prasie oraz zgrzewania ultradźwiękowego. W zakresie wytwarzania oprzyrządowania do okrawania zostanie wykorzystana technologia druku 3D. Takie podejście zapewni nisko kosztową i wysokoefektywną technologię wytwarzania struktur lotniczych o budowie półskorupowej.

Efekt projektu: Efektem projektu będzie wdrożenie do działalności produkcyjnej Wnioskodawcy innowacyjnej i konkurencyjnej technologii wytwarzania kompozytowych struktur lotniczych, zweryfikowanej na przykładzie wytworzenia demonstratora w postaci elementu usterzenia statku powietrznego o strukturze półskorupowej.

Główne zadania realizowane w projekcie:

  1. Opracowanie wytycznych, kryteriów i procedur do projektowania pół skorupowych struktur lotniczych wytwarzanych w procesie double in-situ AFP z termoplastycznych kompozytów węglowych.
  2. Opracowanie procesu double in-situ AFP oraz charakteryzacja właściwości mechanicznych.
  3. Opracowanie technologii double in-situ AFP na poziomie zespołów oraz opracowanie technologii uzupełniających.
  4. Wytwarzanie oprzyrządowania oraz demonstracyjnej struktury w procesie double in-situ AFP.

Osoby do kontaktu:

Marcin Głodzik (marcin.glodzik@global.lmco.com, tel.: +48 725 253 532)
Radosław Wojtuszewski (radoslaw.wojtuszewski@global.lmco.com, tel.: +48 17 743 1251)