Dane techniczne

PODSTAWOWE DANE

 

Rozpiętość skrzydeł 22,30
Długość kadłuba całkowita (z wysięgnikiem magnetometru oraz owiewką głowicy FLIR) 16,04m
Napęd Dwa silniki turbośmigłowe z pięciołopatowym śmigłem Hartzell oraz rewersem ciągu.
Moc silników 705KW (960KM)
Maksymalna masa startowa 7500 kg
Maksymalna masa do lądowania 7500 kg
Masa pustego samolotu bez tratw 5415 kg

 

Osiągi samolotu w warunkach ISA z maksymalnym ciężarem startowym

Minimalna długość startu 570m (rozbiegu 440m)
Minimalna długość lądowania 750m (dobiegu 330 m)
Minimalna prędkość lotu 165 km/h
Maksymalna prędkość eksploatacyjna 350 km/h
Prędkość przeciągnięcia 120km/h
Prędkość wznoszenia 9 m/s
Maksymalna wysokość lotu 6000m (z maskami tlenowymi)
Maksymalny zasięg na wysokości 3000m (długotrwałość lotu)
- z nawigacyjnym zapasem paliwa na 45 min lotu
- bez nawigacyjnego zapasu paliwa

1220 km (4 godz. 10 minut)
1400 km (4 godz. 50 minut)
Załoga 6 osób (2 pilotów, mechanik pokładowy, 3 operatorów)

 

Wyposażenie radiowo nawigacyjne Honewell / Bendix King

  • System nawigacji obszarowej
  • Odbiornik nawigacji satelitarnej GPS
  • Radiodalmierz DME
  • Radar pogodowy
  • Rdaiokompas
  • Platforma AHRS
  • Układ kursowy Nr 2
  • Transponder IFF
  • Radiowysokościomierz
  • Odbiornik markera
  • Dwie radiostacje
  • Dwa interkomy
  • System autopilota
  • Rejestrator parametrów lotu
  • Rejestrator głosu

 

Wyposażenie specjalne

  • Wielofunkcyjny radar patrolowy SAR
  • Kamera termowizyjna FLIR
  • System radionamiernika
  • System transmisji danych (DATA LINK)
  • System hydroakustyczny z wyrzutnikiem sonoboji
  • System magnetometryczny
  • System obrony biernej ESM

 

ZESPÓŁ NAPĘDOWY

Wyposażony jest w dwa silniki turbośmigłowe różnego rodzaju w zależności od wersji samolotu:

  • TWD-10B, trzyłopatowe śmigła AW24AN,
  • Silniki PZL-10S (5-cio łopatowe śmigła firmy Hartzell),
  • Silniki PT6A-65B (5-cio łopatowe śmigła firmy Hartzell).


Podstawowe parametry silnika TWD-10B oraz PZL-10S:

  • typ silnika - turbośmigłowy ze swobodną turbiną i wysuniętym reduktorem śmigła,
  • moc startowa na wale śmigła 960 KM (705 kW),
  • moc nominalna na wale śmigła 780 KM (574 kW),
  • warunki eksploatacji - temperatura otoczenia -50°C ÷ 40°C.


Podstawowe parametry silnika PT6A-65B:

  • typ silnika - turbośmigłowy ze swobodną turbiną,          
  • moc startowa na wale śmigła 1100 KM (809 kW),
  • moc nominalna na wale śmigła 1100 KM (809 kW),
  • warunki eksploatacji - temperatura otoczenia -50°C ÷ 50°C.


Podstawowe parametry śmigła firmy Hartzell:

  • typ śmigła - ze  zmiennym skokiem, przestawiane w chorągiewkę i na rewers,
  • ilość łopat - 5,
  • średnica - 2,8 m.


WYPOSAŻENIE RADIOWO-NAWIGACYJNE

Wyposażenie firmy Bendix/King, umożliwia jego eksploatację wg wymagań VFR i IFR w dzień i w nocy w każdych warunkach atmosferycznych.

 

INSTALACJA PALIWOWA

Zbiorniki paliwa, wraz z dwiema pompami paliwowymi zasilającymi w każdym zbiorniku oraz dajnikami paliwomierzy znajdują się w obu skrzydłach doczepnych oraz w centropłacie.

Całkowita pojemność instalacji paliwowej wynosi 1960 litrów (516 US gal). Zbiorniki w skrzydłach doczepnych i zbiorniki w centropłacie mogą być napełniane przez wlewy lub ciśnieniowo (centralnie). Instalacja ciśnieniowego napełniania posiada podwójny system zabezpieczenia przez przepełnieniem zbiorników, z możliwością ręcznego sterowania stopnia napełniania zbiorników.

 

 

Historia samolotów rodziny M28 Bryza w polskich siłach zbrojnych rozpoczęła się w lipcu 1984 roku, kiedy to w WSK PZL Mielec wykonano pierwszy oblot samolotu AN-28. Po niespełna pięciu miesiącach od tego wydarzenia pierwszy samolot  AN-28 wszedł do eksploatacji i rozpoczęła się jego produkcja seryjna w głównej mierze kierowana do Związku Radzieckiego. Produkcja nie ominęła również rodzimego Odbiorcy, a pierwsze dwa samoloty transportowe trafiły w 1988 roku do Polskiej Armii, dokładniej do Marynarki Wojennej. Następnym krokiem było gruntowne zmodernizowanie wersji podstawowej samolotu AN-28 wskutek czego powstały samoloty M28B Bryza aktualnie jako M28B 1R (wersja Rozpoznawcza) wyposażona w radar patrolowy ARS-400 oraz system łączności taktycznej ŁS-10 Łeba produkcji PIT. Samoloty te do dziś służą Lotnictwu Marynarki Wojennej do patrolowania polskiej granicy morskiej.