Wersje samolotu

Różnorodność wyposażenia umożliwia użytkowanie samolotu w następujących wersjach:

  • pasażerskiej ze stałymi fotelami i toaletą;
  • cargo z systemem podnoszenia i mocowania ładunków;
  • sanitarnej z noszami, pokładowym wyposażeniem medycznym i miejscami dla personelu medycznego;
  • desantowej z wyposażeniem umożliwiającym wykonywanie skoków spadochronowych;
  • patrolowo-rozpoznawczej do poszukiwania rozbitków i patrolowania akwenów morskich.

An28 Bryza-1RM/BIS (Bryza-1RM/BIS)

Samolot który powstawał równolegle do seryjnej produkcji samolotów M28B i M28. Jest najnowszym polskim samolotem rozpoznania morskiego Posiada na pokładzie kamerę FLIR, radar poszukiwawczy, system łączności taktycznej (Data Link), systemy magnetometryczny i hydroakustyczny do wykrywania obiektów podwodnych oraz system ESM,  radionamiernik ratunkowy i wiele innych. Wyposażenie to pozwala na realizacje różnorodnych misji m.in. patrolowania granic morskich i lądowych, akcjach ratunkowych, humanitarnych i poszukiwawczych, śledzenie grup ludzkich przekraczających nielegalnie granice, walkę z przemytem, monitorowanie strefy ekonomicznej państwa oraz lokalizację obiektów podwodnych.
Samolot tak jak wszystkie maszyny z rodziny M28 posiada całkowicie metalową konstrukcję i zbudowany jest w układzie górnopłata z dwustatecznikowym usterzeniem pionowym. Napęd samolotu AN-28 BRYZA 1RM BIS stanowi dwa silniki turbośmigłowe PZL-10S (TWD-10B) z pięciołopatowymi śmigłami Hartzell. Silnik TWD-10B przystosowany do współpracy ze śmigłem Hartzell jest oznaczany jako PZL-10S. Samolot, tak jak swoi poprzednicy jest samolotem klasy STOL i posiada możliwość startu lądowania również na nieutwardzonych lądowiskach gruntowych. Standardowo posiada także instalację przeciwoblodzeniową oraz wyposażenie radiowe i pilotażowo nawigacyjne umożliwiające loty w zróżnicowanych warunkach pogodowych, zarówno w dzień jak i w nocy, tak z widocznością ziemi (VFR) jak i bez jej widoczności (IFR).
W odróżnieniu od seryjnych samolotów przedłużony jest nosek samolotu tak aby możliwe było zabudowanie głowicy FLIR z tyłu zaś dobudowano wysięgnik, w którym umieszczono cezowe sondy magnetometryczne. Skrzydło Bryzy 1RM BIS jest dwudźwigarowe, dzielone, składa się z centropłatu i dwóch skrzydeł doczepnych. Posiada bogatą mechanizację, dwie sekcje slotów, spoilery i klapy oraz nieobecne na samolotach seryjnych anteny systemu ESM. Również konstrukcja podwozie odbiega od seryjnej. Dla tej wersji zastosowano chowane podwozie przednie i odchylane na boki podwozie główne. Podyktowane jest zminimalizowaniem szkodliwych interferencji zakłócających działanie radaru poszukiwawczego.
W przedniej części kadłuba znajduje się wygodna i przeszklona kabina dla dwóch pilotów, oddzielona od kabiny operatorów przegrodą z miejscem dla mechanika pokładowego. Kabina operatorów znajduje się w środkowej części kadłuba i kończy lukiem wejściowym, którego lewa pokrywa otwiera się do wewnątrz kadłuba (również w locie). W kabinie zabudowane są cztery stanowiska operatorów wraz z wyposażeniem specjalny oraz wyrzutnik sonoboji systemu hydroakustycznego.

Załoga samolotu jest 6-osobowa:

-2 pilotów,

-mechanik pokładowy,

-3 operatorów systemów specjalnych.


Stanowiska operatorów systemów zabudowane są na prawej burcie: pierwsze i drugie frontalnie, dwa następne bokiem do kierunku lotu.

 
Realizacja Ideo
powered by CMS Edito
© 2009 PZL MIELEC. Wszelkie prawa zastrzeżone